محل لوگو

مسجد آفاق 16ص


 

مسجد آفاق

 

اين مسجد در سال 1943 ميلادي از مقابل توسعه يافت و طرح تكامل آن اجرا شد. هنگامي كه مقادسه از قبيله بني جماعي از فلسطين به دمشق آمدند و در مسجد ابو صالح اقامت كردند كه در منطقه باب شرقي قرار داشت مرض طاعون در ميانشان گسترش يافت و اماماشان ابو صالح به آنان دستور داد كه به سوي كوه ها بروند و در آنجا منتشر شوند .آنها كوه عاصيون را انتخاب كردند و در آنجا اقامت گزيدند كه نهريزيد از آنجا عبور مي كند.

صالحيه دو قسمت دارد قسمت جنوبي كه ثروت مندان دمشق در آنجا زندگي مي كنند و نارنج و ليمو در آن كشت مي شود و قسمت شمالي در بالاي نهر يزيد كه حبوبات در آن كشت مي شود و مقادسه در آنجا ساكن شدند وآنجا را آباد كردند .

دير عمريه از اولين آثار باستاني صالحيه است اين بنا پس از مدتي گسترش يافت و مسجد جامع حنالبه را در بر گرفت و پس از آن مسجد جامع جبل است و علت نام گذاري آن اين است كه آخرين بناي است كه در مسير كوه قاصيون قرار گرفت.

پس از احد زنقي به احد ايوبي مي رسيم كه در خلال 83 سال برخي مساجد و مقابر در اين منطقه به پا داشته شده است و سپس عهد مملوكي است كه نزديك به 500 سال طول كشيد و در اين زمان نيز برخي مساجد تاسيسي شد و در نهايت عهد عثماني است كه در مدت 400 سال حكومت آنها مساجد فراواني در صالحيه احيا شد و يكي از انها مسجد خانقير است كه به نام مسجد سلطان سليم اول در سال 1517 ميلادي تاسيس شد.

اين بنا تاريخي صحن بزرگي دارد 16 متر عرض و 12 متر طول و عرض آن بيشتر از طول آن است. در وسط چشمه اي است كه از نهر يزيد سرچشمه مي گيرد. در قسمت جنوبي مسجد، آب ريزگاه هائي هستند كه آب به اين قسمتها مي آيد ودرو مي زند وبه سوي منبع هاي بزرگي كه در سمت شمال مسجد سلطان سليم قرار داشت حركت مي كند اين مسجد نصف بنا هاي فعلي مساحت داشت ودر سال 1943 ميلادي توسعه يافت. در صحن جامع مقبره هائي وجود دارد كه متعلق به شيح محي الدين عربي و دو پسرش عماد الدين و سعد الدين است و همچنسن عبدالقادر جزائري و شيخ امين الدين خربطي كه نزديك به 50 سال امام جماعت مسجد بود و همچنين تعداد زيادي از زوار و امير حجاج شام و تعداد از شخصيت هاي بزرگ وزرا فرمانروايان سوريه و راشد پاشا در اين مكان دفن شده اند.

بناء اين مسجد به شيوه عثماني است.

محي الدين عربي ابتدا در بلاد آندولس ساكن بودو پس از رحلت ابو عبدالله طاعي از آلندولس به قاهر و از آنجا به سوره و بلاد شام رفت و در آنجا باقي ماند. 622 جلد كتاب نوشت كه بسياري از آنها از زندگي خودش فراتر رفت و مهمترين آن كتاب فتوحات است كه سيره اين مرد بزرگ را حكايت مي كند در سال 1943 ميلادي و در زمان حاكميت فرانسه اهالي خير منطقه براي توسعه مسجد دست به كار شدند و در جنوب مسجد كبير مسجد ديگري ساختند.

اين مسجد جز در روزهاي جمعه و ماه رمضان باز نمي شودودر مسجد كوچك نماز بر پا مي شود. كه امام مسجد استاد رضوان آن را به مدت حدود يك ساعت بر پا مي دارد . در مسجد كبير نماز طراويج كامل خوانده ميشود كه آنرا استاد معروف محمد نظر كه هر روز يك جز قرآن رامي خواند برپا مي كند نماز حدود 2 ساعت و نيم طول مي كشد.

كردند واونها باعث شدند كه اون تفكرات و تجربيات بزرگترها در واقع فراگير بشوددر سطح جامعه و هم منتشر بشوددر كل عالم، اگر مراجعه كنيم به همين مبحث مي بينيم كه پيامبر ما هم نزديك به جوانان مبعوث به رسالت شد ويعني در سن 40 سالگي خوب مي شود فرد 70 ساله را هم مي شود كه مملو از تجربه است اما نقطه نقطه اي است كه هم جوانان با اون تلاقي دارند و هم پيرمردان يعني سن 40 سال به بالا.

مي خواهم بگويم كه بدون اين موتور، موتورمحركهدر واقع حركتي در سطح جوامع ديده نشده در انقلاب ما هم دقيقا همين جور است تو جنگ ما هم اينجور است درست است كه فرماندهان عالي رتبه كه اون موقع هم بخش اعظمشان جوان بودند و حتي رهبران مسن جامعه فكر ميكردند و بر اساس اطلاعاتشان و نظريات ديني و تفكرات ايدئولوژيهاي موجود تصميم مي گرفتندو ابلاغ مي كردند اما جنگ را در واقع جوانان اداره مي كردند.

لذا وقتي ما ديدم كه بسيج وارد در واقع عرصه جنگ شد وقتي مي گوئيم بسيج يعني جوانان گرچه پيران هم در اون بودند ولي اساس جوانان بودند نسبتش اصلاً قابل مقايسه نيست بسيار حضور جوانان به لحاظ كميت و تعداد بيشتر از مسنها بوده بيشتر بوده و اين خودش نشان دهنده اين است كه اينها بودندكه جنگ را جالب اين است كه در جنگ ما با آن ويژگي كه داشت يك اتفاق ديگر هم افتاد يعني اين شد كه انقلابيون كه همانا قسمت اعظماششان جوانان بودندآنها هم وارد عرصه شدند .


مبلغ قابل پرداخت 5,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 286

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما